Hoera voor de hoofddoek!

Source: A.H. (Anja) Meulenbelt i, published on Friday, September 11 2009.
Anneke moslima

De foto hierboven. Die is van Anneke Jos Mouthaan, jaren geleden met mij in de trein op weg naar Prinsjesdag. Op Anneke’s hoofd: een solidaire protest hoofddoek. Het was een geestig effect als ze zich voorstelde: “Anne Jos Mouthaan van Een Ander Joods Geluid”, en mensen in verwarring niet meer wisten wat ze zeggen moesten en je ze zag denken: is die nou moslim of joods of kun je dat ook alletwee zijn? Nou komt Anneke, als joods-indische allochtoon uit Indonesië, een islamitisch land, al is ze geen moslim.

Waarom ik die foto weer tevoorschijn haal: omdat godbetert Femke Halsema de hoofddoekendiscussie weer eens oprakelt, waarvan ik dacht dat we die nu wel gehad hadden. Zijn de moslimmeiden nu juist hard bezig om ondanks vooroordelen hun plek op de arbeidsmarkt te veroveren, krijgen we de voorzitter van Groen Links nog even langs. Is ze nou helemaal! Dit zei ze in De Pers, onder andere:

Als ik op de school van mijn kinderen kom, valt het mij wel eens moeilijk - ik kom echt voort uit de feministische beweging - dat ik dan tussen allerlei gesluierde vrouwen zit. Ik zal hun rechten niet aantasten daarin. Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren.

Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos

Ik merk het in mijn wijk: natuurlijk is de islam een probleem. Overigens met name de islam in combinatie met ongeletterdheid.

Op een van de vele iftars deze maand, tussen de vele uitermate geëmancipeerde en geletterde moslima’s met en zonder hoofddoek hoorde ik een variant van wat ik tegenwoordig veel hoor: “er is geen een linkse partij nog te vertrouwen. Geen een.” En ik kan ze helaas niet van harte ongelijk geven.

Reactie van Ahmed Marcouch op Twitter:

Lieve Femke de Islam is GEEN probleem!!Een hoofdoekje ook niet! worden die vrouwen en meisjes niet al genoeg uitgesloten en gediscrimineerd. Ahmed Marcouch

Hier

En gelukkig: een felle reactie vanochtend in Trouw, van Tineke Bennema, “niet-praktiserend moslim”.

Een driewerf hoera voor de hoofddoek

Met haar afwijzing van de hoofddoek toont Femke Halsema haar provincialisme.

Vandaag koop ik een hoofddoek. Vanaf vandaag eis ik als linkse niet praktiserende moslim mijn recht op vrijheid van meningsuiting en van godsdienstuiting zichtbaar op. Een foto van mij en mijn hoofddoek kan GroenLinks-partijleider Femke Halsema morgen in de bus verwachten.

Bitter teleurgesteld ben ik dat zij zich inmiddels heeft aangesloten bij het rijtje islam-bashers. Dat ze niet door heeft hoe diep kwetsend haar uitlatingen zijn, bewijst haar gebrek aan inlevingsvermogen.

En boos ben ik ook, om haar arrogantie van uitspraken als: „Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. En volstrekt vrij. Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt.” Beschaamd ben ik tot slot om links, dat geen passend antwoord vindt op intolerantie.

Ik weet dat vrouwen om heel uiteenlopende redenen een hoofddoek dragen. Dat vrouwen die dat doen per definitie onvrij en onderdrukt zijn, is Halsema’s aanname. Die ze overigens hanteert als een dogma.

Maar dat grote groepen vrouwen zich happy-met-hoofddoek voelen, omdat zij deel willen uitmaken van een geheel, is onbegrijpelijk voor Halsema. Zich in hun beweegredenen verdiepen, doet ze niet: haar oordeel is al geveld. Ineens geldt de vrijheid om te doen en te laten wat een vrouw wil, niet meer. Ineens bekritiseert de linkse voorvrouw haar islamitische seksegenoten, bevoogdt hen en schrijft voor wat ze moeten doen. Om het allemaal nog erger te maken worden hoofddoekdraagsters in verband gebracht met orthodoxie en ongeletterdheid.

Helaas, ik ben een niet-praktiserend moslim, niet orthodox dus en in het bezit van een universitaire graad. En dankzij Halsema ga ik nu helemaal voor de hoofddoek.

Mag ik op mijn beurt op hoge toon vragen waarom mevrouw Halsema haar haar inmiddels weer lang heeft laten groeien? Mag ik dan misschien zeggen dat ik vind dat ze weliswaar het recht daartoe heeft, maar dat lang haar vanuit feministisch oogpunt rolbevestigend en ouderwets is?

O, vinden we dat ineens wel privé? En een godsdienstuiting niet? Uit Halsema’s houding spreekt minachting voor gelovige vrouwen. Het toont aan hoe bekrompen zelfs de linkse politiek is geworden.

De balk is ons eigen oog: als we het toch eens over kledingstukken hebben is het misschien verstandig ons bijvoorbeeld eens op te winden over hoe onze kinderen er in onze maatschappij bij lopen. Waar de altijd zichtbare Björn Borg onderbroek een statussymbool is. Ik zeg: ook onderdrukking, ook ja, door de commercie. Nee mevrouw Halsema, in onze niet-islamitische maatschappij stelt god niet de kledingeisen, maar dat doet de mode-industrie. Maar dat vinden we minder erg.

Is het domheid van Halsema? Het probleem ligt bij haar, bij Neerlands afkeer van godsdienst, niet bij gelovige vrouwen. Dat de meeste vrouwen een hoofddoek dragen om persoonlijke redenen. De een omdat ze kritiek heeft op het Westen en zich wil onderscheiden, de ander omdat haar moeder het al deed, nog een omdat ze diepgelovig is, een ander omdat haar vriendinnen het doen. En dat zou allemaal niet mogen?

Ik roep in Nederland geboren vrouwen op morgen vrijwillig een hoofddoek te dragen uit solidariteit met alle hoofddoekdraagsters in Nederland en om respect voor hen af te dwingen. Onder het motto: Baas in eigen hoofd.