Hetero, tot het tegendeel bewezen is - Main contents
In 2007 voer ik mee tijdens de Canal Pride met de Amnestyboot. Het
thema van Amnesty was dat jaar LGTB rechten in Turkije. Ik werkte toen
als landenspecialist voor Amnesty. Ik stond als enige Turkse tussen
Brazilianen, Italianen en Hollanders. Andere Nederlandse Turken voor
op de boot kon Amnesty toen nog niet vinden. Vijf jaar later zou,
onder veel belangstelling, voor het eerst een goed gevulde Turkse boot
mee varen. Op de Amnestyboot hadden we in 2007 enkele homoactivisten
uit Turkije te gast. Terwijl we wachtten om te mogen aansluiten in de
rij van boten, zag ik dat een van de gasten zachtjes aan het huilen
was. Ik vroeg haar naar haar tranen. Zij wees naar de politieboot die
ons op dat moment voorbij voer en zei: ‘In Turkije krijgen we klappen
van de politie, hier vaart de politie zelf mee met de Canal Pride. Wat
een onbeschrijfelijk geluk dat jij in zo’n land woont’. Haar pijn
sneed dwars door mijn ziel, anders kan ik het niet verwoorden.
Zeven jaar later is de situatie in Turkije niet veel beter. Het is er
niet verboden om homoseksueel te zijn, maar dit betekent helaas niet
dat seksuele minderheidsgroeperingen in Turkije worden geaccepteerd.
De partij van Erdogan, de AKP, sprak in 2012 zijn veto uit over een
wetsvoorstel dat homo’s en lesbiennes grondwettelijk gelijke rechten
zou geven en bescherming zou bieden tegen homohaat. Het voorstel was
ingediend door de sociaal-democraten en de Koerden. De AKP stelde
echter, de grootste partij van Turkije, dat ‘het de plicht is van de
staat om praktijken te verwerpen die ingaan tegen culturele en sociale
waarden’.
Discriminatie, uitsluiting, vernedering en geweld zijn zaken waar
homoseksuelen in Turkije dagelijks mee te maken hebben. Zij kunnen
niet vertrouwen op een politie die ze beschermt. Ik zal de
berichtgeving nooit vergeten dat een transseksueel in Istanbul werd
belaagd, geslagen en geschopt door een agressieve menigte. Toen de
politie kwam, nam deze de transseksueel mee, om haar vervolgens zelf
met stokslagen neer te slaan. En waarom? Hoe haalde ze het in haar
hoofd om op straat zoveel agressie uit te lokken...? Daarom.
Rondje om de wereld
Helaas is Turkije niet het enige land dat de rechten van LGTB’s
schendt. Een, zeker niet toereikend, rondje om de wereld laat het
volgende beeld zien: in Oeganda tekende president Museveni begin dit
jaar de omstreden anti-homowet. LGTB’s lopen het risico op een
gevangenisstraf van veertien jaar tot zelfs levenslang voor
'homoseksuele activiteiten'. In Saudie-Arabie krijgen homo’s de
doodstraf door steniging. Sinds Putin vorig jaar de Russische
antihomowet tekende zijn openbare uitingen van homoseksualiteit daar
strafbare ‘propaganda’.
En dichterbij huis: In Frankrijk zijn gewelddadige aanvallen tegen
LGTB’s met 78 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor! Het
legaliseren van het homohuwelijk leidde vorig jaar zelfs tot
megaprotesten. In Schotland zijn hatecrimes gericht op LGTB’s met 22
procent gestegen. De openlijk homoseksuele Oostenrijkse politica
Lunacek werd twee maanden geleden tijdens de Rainbow Parade in Wenen
aangevallen met bijtend zuur. In Amerika zei Scott Esk, een
Republikeinse kandidaat voor Oklahoma dit jaar op zijn campagnewebsite
dat stenigen van homoseksuelen een prima idee is.
Thuis in eigen land meldde de laatste POLDIS-rapportage, waarin alle
door de politie geregistreerde discriminatie wordt besproken, een
verdubbeling van het aantal meldingen van LGTB- discriminatie. Vorige
maand nog werden in Amsterdam twee mannen aangevallen die gearmd over
de Prinsengracht liepen. In Nederland reageren media en politici
terecht verontwaardigd op homodiscriminatie over de grens. We zijn het
aan de LGTB’s in landen als Oerganda en Rusland verplicht aandacht
voor hun situatie te blijven vragen en hun regeringen onder druk te
zetten. Tegelijkertijd vergeten we soms dat ook de emancipatie van
LGTB’s in eigen land nog met horten en stoten gaat, en dat de
verworven gelijke rechten emancipatie aan slijtage onderhevig zijn als
we ze niet collectief koesteren en onderhouden.
Hetero tot het tegendeel bewezen is
Maar wat maakt het dat de strijd tegen discriminatie jegens LGTB’s
oneindig lijkt te zijn? En dat dit zich zelfs anno 2014 in Nederland
nog uit in geweld en uitsluiting? Het antwoord ligt in het feit dat
het allemaal begint bij de wijze waarop we naar anderen kijken.
We proberen vaststaande gegevens en andermans gedrag, in dit geval
iemands geaardheid, te normaliseren omdat een dominante meerderheid
dit als ‘anders’ of zelfs ‘afwijkend’ ziet. We gaan daarbij voorbij
aan het feit dat het gedrag van de ander altijd al normaal was.
Datgene wat we als anders of afwijkend beschouwen wordt bepaalt door
onze eigen blik. Wanneer een grote groep naar een minderheid kijkt als
“zij” die anders zijn, wordt deze perceptie vanzelf een “waarheid”.
Het maakt ons blind voor het feit dat we homo’s alleen maar
onderscheiden van hetero’s, omdat we dat zelf doen.
Laat ik het simpeler zeggen: Homo-acceptatie is geen probleem van de
homo´s. Het is een probleem van de hetero´s. En het zit heel diep in
onze cultuur, taalgebruik en zelfs onze wetten. Je bent hetero totdat
je ´uit de kast´ komt en daarmee het tegendeel (dat je dus anders
bent) bewijst.
Homo’s die dan uit de zogenaamde kast komen, krijgen van ouders of
vrienden vaak in het gunstigste geval te horen: “we vinden het
helemaal nier erg hoor, als je maar niet zo nichterig gaat doen en
straks met een roze boa op een Gay Pride-boot staat. Maar zo’n homo
ben jij ook niet, toch?”
In Nederland[1] werd in 2001 het burgerlijk huwelijk opengesteld voor
huwelijkspartners van hetzelfde geslacht. We zijn er in Nederland
terecht trots op dat we als eerst het ‘homohuwelijk’ mogelijk maakte.
Toch is het een tekenend voorbeeld. Waarom spreken we van een
homohuwelijk en heeft er nog nooit iemand in het kader van mijn eigen
bruiloft over een heterohuwelijk gesproken? En helaas waren we er met
dit homohuwelijk nog niet. Hoewel partners van hetzelfde geslacht al
13 jaar kunnen trouwen, waren tot voor kort niet alle rechten die
horen bij huwelijk ook goed geregeld. Goede vrienden van mij konden
nog begin dit jaar hun nieuwgeboren baby niet in Amsterdam inschrijven
door bureaucratische en bizarre regels. ‘The computer says no’ . Vrij
vertaald: ‘het voldoet niet aan de norm, dus het kan niet bestaan’.
Pas sinds april van dit jaar (dus ruim 13 jaar na het eerste
‘homohuwelijk) hebben Nederlandse gezinnen met homoseksuele ouders
dezelfde rechten als gezinnen met hetroseksuele ouders.
Listen
De Gay Pride week, die dit weekend gestart is, staat in het teken van
‘luisteren’. Luisteren naar de ander en luisteren naar jezelf. Met
luisteren komt ook, hoop ik, elkaar beter begrijpen en elkaar beter leren
kennen. Zodat we uiteindelijk beseffen dat we veel meer gemeen hebben
met die ander, dan dat we aanvankelijk dachten.
Het wordt tijd voor een nieuwe norm.